Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, Sverige

E2-E4: Blackout, The Necropolitics of Extraction – T. J. Demos

 

Ursula Biemann, Deep Weather, 2013.

Välkommen till Rutiga Golvet på KKH för en extraordinär bonussession i E2-E4-programmet, måndag 21 maj, kl.17.

Denna presentation handlar om utvinning, såväl som politik och estetik hos framträdande former av motstånd i dag. Med hänvisning till olika konstverk av Angela Melitopoulos, Allora & Calzadilla och Ursula Biemann, som betraktar konflikter i områden som Grekland, Puerto Rico, Kanada och Bangladesh, analyseras en rad ledande konstnärliga metoder som med intersektionell estetik avslöjar komplexa orsaker och effekter, erbjuder modeller för politisk-ekologisk tolkning och föreslår former av solidaritet med dem vid oppositionens frontlinje.

T.J. Demos är professor i Institutionen för konsthistoria och visuell kultur vid University of California, Santa Cruz, och grundare och chef för dess centrum för kreativa ekologier. Han skriver brett i fältet mellan samtidskonst, global politik och ekologi och är författare till många böcker, däribland: Against the Anthropocene: Visual Culture and Environment Today (Sternberg Press, 2017); Decolonizing Nature: Contemporary Art and the Politics of Ecology (Sternberg Press, 2016); and The Migrant Image: The Art and Politics of Documentary During Global Crisis (Duke University Press, 2013). Denna session är organiserad i samarbete med Åsa Andersson, forskningskoordinator, och Kajsa Dahlberg, doktorand, KKH.

Om E2-E4
E2-E4 är namnet på det vanligaste öppningsdraget i schack, draget som sätter spelet i rörelse. E2-E4 är också namnet på ett program för teoretiska aktiviteter, utställningar och publikationer på Rutiga golvet, KKH. ”Teori” uppfattas här inte som akademisk överbyggnad eller epistemisk auktoritet, utan som orientering, som det första grepp om vår situation, och om dess plats i ett vidare system eller sammanhang, som gör det möjligt för oss att börja, att gå från den odefinierade möjlighetens vilsenhet, till praktikens provisoriska bestämning. Programmet vill pröva utställningens bruksvärden som kritiskt informationssystem, i utbildningens, den estetiska erfarenhetens och den offentliga förmedlingens tjänst.

E2-E4 organiseras av Kim West, Lars Bang Larsen och Stefanie Hessler.