Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, Sverige

Verkstäder

Kungl. Konsthögskolans verkstäder ger studenterna möjlighet att bredda sin konstnärliga praktik genom att experimentera med olika tekniker som måleri, skulptur, grafik, trä, glas, smide, fotografi, digitala medier, video, interaktiva medier och 3D. Studenterna kan fritt välja den teknik – eller kombination av tekniker – de vill arbeta med och utforska.

Läs mer

Verkstädernas lärare och föreläsare ger studenterna professionell, individuell handledning och håller introduktionskurser i teknik och material. Med studenternas konstnärskap som utgångspunkt producerar studenter och lärare konstföremål tillsammans och genomför experiment, skisser, modeller och projekt. Inbjudna konstnärer får också möjlighet att utnyttja verkstäderna och den tekniska kompetens som finns där, samt att utveckla samarbetsprojekt med studenterna.

Grafikverkstäder

Efter den brand våra lokaler i Grafikhuset utsattes för hösten 2016 kan vi inte erbjuda samma möjligheter som tidigare i …

Skulpturverkstäder

Cajsa von Zeipel, Pretty Vacant Foto: Lars Hammarström

Kungl. Konsthögskolans skulpturavdelning erbjuder undervisning i ett flertal tekniker. Här finns följande verkstäder: Stora skulpturverkstaden, 3D-labbet, Bronsverkstaden, verkstaden för polymera …

Digitala media och fotografi

Digitala media och fotografi samlar ett brett område – analogt fotografi, digitalt mörkrum och bildbehandling, pre-press, print, webb till kommunikation via …

Målarstudion

Målarstudion. Linnea Rygaard och Axel Versteegh. Foto: Anne Joki Jakobsson

Måleri är ett brett fält som gränsar mot flera andra visuella konstarter. Trots det finns det för mediet specifika grundförutsättningar …

Materialkunskap

Inom måleriets material och tekniker utförs undersökningar, utvärderingar och utvecklingar av konstnärsmaterial, deras hållbarhet och applikationer. Undervisningsområdet bedrivs genom kurser, individuell …

Ljud- och videostudio

I Kungl. Konsthögskolans ljud- och videostudios kan studenterna arbeta med rörlig bild och ljud. Här förmedlas kunskap om filmskapande, animation, dramaturgi och …

Interaktiva mediasystem

Peter Geschwind, Slow Motion, 2011, fysisk ljusanimation. Vy över konstruktionen i utställningsrummet. Gävle Konstcentrum, Sweden. Curator Anna Livion.

Vid labbet för interaktiva mediasystem ges studenterna
 möjlighet att utveckla sina egna applikationer och systemlösningar. Exempel på användningsområden är video- och …